Educatieve boeken voor kinderen

Het lezen van educatieve boeken is een zeer effectieve manier gebleken om de vaardigheden van een baby of peuter aan te leren en te ontwikkelen. Naarmate het kind groter wordt, kunnen de verzorgers ook besluiten om dezelfde boeken te lezen. Wanneer een jongere voor zijn vrije tijd en plezier leest, wordt hij intelligenter en leert hij beter. Aan de andere kant, wanneer een jongere onder de hoede is van een opvoeder, zoals een leraar, een kinderarts of een verpleegster, worden ze aangemoedigd om vaardiger te worden in lezen. Diezelfde kinderen kunnen dan worden aangemoedigd om deel te nemen aan leesprogramma’s die bedoeld zijn om begrijpend lezen, leessnelheid, begrijpend lezen en taalvaardigheid te bevorderen. Dit maakt vroege identificatie van leerproblemen mogelijk en de ontwikkeling van leesstrategieën die het kind helpen voorbereiden op de kleuterschool.

Er zijn tegenwoordig veel soorten educatieve boeken op de markt. Hierdoor kan een ouder of leerkracht gemakkelijk kiezen uit een verscheidenheid aan boeken die de basis vormen voor de ontwikkeling van de opvoeding van een kind. Veel van deze boeken leren de basisprincipes van lezen, terwijl andere zich richten op het ontwikkelen van leesstrategieën zoals woordassociaties en grammaticaherkenning. De beste boeken zijn de boeken die instructies en tips bieden om op de meest plezierige manier te lezen.

Voor kinderen die moeite hebben met lezen, zal het hebben van deze leesstrategieën vanaf jonge leeftijd alleen maar ten goede komen aan hun toekomstige leesvaardigheid. Opvoeders stimuleren de ontwikkeling van leesvaardigheid door kinderen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met het geschreven woord. Verhalen lezen met ouders is een van de meest gebruikelijke methoden om jonge kinderen kennis te laten maken met het geschreven woord. Als een kind eenmaal een positieve houding ten opzichte van lezen ontwikkelt, is de kans groter dat hij op zoek gaat naar leesmateriaal dat hij leuk vindt en dat zijn leesvaardigheid aanmoedigt.

Een van de belangrijkste aspecten van lezen is begrip. Hoewel alle kinderen de betekenis van woorden leren begrijpen, verbetert het begrijpend lezen pas als een kind enige vaardigheid op dit gebied heeft verworven. Sommige kinderen hebben uitstekende leesvaardigheden, maar hebben moeite met het begrijpen en decoderen van de betekenis van de tekst die ze lezen. In deze gevallen kunnen ouders of leerkrachten een kind met een leesstoornis helpen zijn begripsvermogen te verbeteren. Dit wordt bereikt door een voorleesschema te maken waarin het kind elke dag een bepaalde hoeveelheid tijd besteedt aan lezen.

De meeste kinderen leren letters te herkennen door te lezen. Kinderen die niet vaak lezen of die moeite hebben om onderscheid te maken tussen verschillende letters, vinden het moeilijk om te begrijpen wat ze lezen. Ouders moeten kinderen ook leren lezen. Een manier waarop dit kan worden gedaan, is door hen aan te moedigen de woorden die ze hebben gelezen te herhalen. Als een kind bijvoorbeeld het woord “hond” hoort en wil weten wat het woord is, moet hij het opnieuw horen totdat hij er vertrouwd mee is. Nadat hij het woord hond heeft geleerd, zal het hem meermaals herhalen om zijn begrip van het concept te vergroten.

Er zijn veel boeken op de markt die het lezen voor kinderen bevorderen. Ouders dienen de tijd te nemen om boeken te kiezen die de liefde voor lezen bevorderen en kinderen helpen er waardering voor te ontwikkelen. Ouders moeten ook leesmateriaal zoeken dat het begrip van hun kinderen uitdaagt. Kinderen die naar een verhaal luisteren, moeten bijvoorbeeld worden aangemoedigd om vragen te beantwoorden die verband houden met wat ze lezen. Aan de andere kant moeten kinderen die plaatjes zien, worden aangemoedigd om hun fantasie te gebruiken als ze een boek lezen.